13 jan 2022 - 17 mrt 2022

Achtweekse training Stress-reductie dmv Mindfulness

Op donderdagavonden vanaf 13 januari 2022 geeft Clare weer een live training in Mindfulness-based stress reduction (MBSR). Oftewel: Stressreductie dmv Mindfulness. Deze training is voor iedereen die verlangt naar een bewuster en meer ontspannen manier van leven, en die daarvoor gedurende de training dagelijks tijd wil nemen voor meditatie en reflectie.

 

Wat is Mindfulness? 

Mindfulness betekent simpelweg aandachtig zijn, in het hier en nu, vrij van oordeel. Maar zo simpel vinden wij dat meestal niet! Vaak is onze aandacht verdeeld, zijn we druk met doen, en voortdurend bezig met onze meningen... Milde aandacht is dan ver te zoeken.

In het Boeddhisme is er een vorm van meditatie die mindfulness ontwikkelt. Na jaren van deze meditatie beoefenen was Amerikaanse arts Jon Kabat-Zinn overtuigd dat zijn patiënten die leden onder chronische pijn en stress daar baat bij konden hebben, ongeacht geloof of achtergrond. Hij ontwikkelde en gaf een 8-weekse training – Mindfulness-based Stress Reduction. De training was een groot succes: de stress en zelfs pijn van de patiënten verminderde meetbaar.
Inmiddels heeft Mindfulness een grote vlucht genomen, ver buiten de ziekenhuizen, en heeft het veel mensen geholpen om beter met de ‘ups and downs’ van het leven om te gaan. Om minder te piekeren of ‘stressen’, sterker in het leven te staan, en effectiever te handelen.


Wat houdt de training in?

De kern van de training is het leren van een aantal simpele meditatie technieken die een aandacht training vormen. Deze worden aangereikt in de wekelijkse lessen, waarna  – heel belangrijk  – je thuis oefent met hulp van opnames van begeleide meditaties en een werkboek.

Er is veel aandacht voor het toepassen van mindfulness in het dagelijks leven, en ook ruimte voor het verwerken van wat je leert over jezelf. Je komt meer thuis in je lichaam en leert de weg naar ontspanning. Zo bouw je een basis om nieuwe gewoontes te ontwikkelen die een houding van vriendelijke aandacht versterken. Gewoontes die je ondersteunen in een bewuster, gezonder en gelukkiger manier van leven. Je leven leiden in plaats van geleefd te worden.

Thema’s die behandeld worden zijn onder andere: de automatische piloot waarmee we vaak opereren; hindernissen voor een mindful leven; omgaan met stressacceptatie (en het verschil met passiviteit); omgaan met gedachtes door ze niet te verwarren met feiten; zorgen voor jezelf.

Meditatie-vormen die je verkent tijdens de training zijn onder andere de lichaamscan, zit- en loop-meditatie met gebruik van verschillenden ‘ankers’ (lichaam, adem, klank), meditatieve yoga, en oefeningen voor het toepassen van mindfulness in het dagelijkse leven. 

Na elke sessie ontvang je per email een hoofdstuk van de werkboek en een luisterbestand met de oefeningen voor de week.

 

Wat zeggen deelnemers?

 Heel erg waardevol. Prettige hartelijke en vriendelijke begeleiding, altijd fijne geleide meditaties, mooi werkboek met veel informatie en praktisch toepasbaar!

 

De training kwam voor mij precies op het juiste moment in mijn leven op mijn pad. Het heeft mij een waardevolle tool in handen gegeven om een gezonde mindset terug te krijgen en te houden.

 

Ik merk vaker dát en hoe ik fysiek reageer op spanning. Ik ben meer in staat om dat op het moment zelf te voelen.

 

De inhoud van docent vond ik uitstekend: to the point, bescheiden, veel begrip voor cursist en tegelijk in staat om niet over de grens te gaan van het gebied waar therapeutische sessie zou plaats vinden.

 

Ik vond dat je het heel fijn begeleidde, jouw sterke punten vind ik jouw warmte, jouw aandacht, jouw steeds maar weer noemen van compassie hebben met jezelf. Dat kan ik niet vaak genoeg aangereikt krijgen. Jouw stem vind ik rustgevend.

 

Eerst dacht ik dat Mindfulness zweverig was. Het is helemaal niet zweverig maar juist heel nuchter. Ik heb er echt veel aan.

 

Mijn inzicht in de rol van mindfulness in stress reductie is enorm verdiept en met verschillende methoden voor dagelijks gebruik ben ik beter in staat stress te herkennen, bewuster te leven en het leven te accepteren.

 

Ik vond het een bijzondere manier van samenzijn. Ik heb echt genoten van de sessies. Thuis had ik de opnames wel nodig, die werkten goed.

 

Wat en wanneer?

Kennismakingsgesprek
De eerste stap om mee te doen met de training is een afspraak maken voor een persoonlijke kennismakingsgesprek. Als we het eens zijn dat deze training de juiste stap is voor je in deze periode, meld je je aan.

De eerste sessie is dan savonds op donderdag 13 januari in het mooie Yogahuis in Twello. Er is voldoende ruimte en ventilatie om de training volledig coronaproof te geven. Er is wel een maximum van 8 deelnemers, dus wacht niet te lang met contact opnemen.

 Acht training sessies in het mooie Yogahuis in Twello op donderdagavonden van 19.30 tot (uiterlijk) 22.00.

Data: 13, 20, 27 januari; 3, 10, 17 februari; 10, 17 maart.
Stiltedag in het Yogahuis
Op zaterdag 19 februari 10.30 tot 16.00 uur.
Investering
De investering voor de training is 350 euro. Mochten de kosten een belemmering vormen vanwege een kleine beurs, voel je vrij om contact op te nemen. 
Vergoeding
Clare is gecertificeerd als trainer door de Vereniging voor Mindfulness, waardoor de training vergoed wordt (bijvoorbeeld na een burnout) door zorgverzekeraars van de VGZ-groep (Aevitae, IZA, IZZ, Umc, United Consumers en Univé) en de Zilveren Kruisgroep, inclusief de zorgverzekering Pro-life.  

 

Iets voor jou nu?

Neem contact op per telefoon of via onderstaande informatie knop voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Je bent van harte welkom!

 

 

 

 


Informatie aanvragen

< < Terug naar Workshops